Een van de meest gestelde vragen bij het boeken van een zeilvakantie is toch wel die over de dinghy. Want… wat is een dinghy? Na het lezen van dit blog is alles duidelijk en zul je komende zomer met plezier terugdenken aan deze uitleg.

Een aantal omschrijvingen zijn gevonden bij de naam ‘Dinghy’:

• Jol
• Opblaasbare reddingvlot aan boord van zeeschepen
• Reddingsmiddel
• Roeibootje
• Rubberbootje
• Bijboot

Als we terug in de tijd gaan, is het woord Dinghy hier ontstaan: De naam komt van de Indiase dinghi of dengi. Dat waren kleine roei- en zeilvaartuigen voor het vervoer van personen en marktwaren in de beschutte wateren van Bengalen. Als er weinig of geen wind stond werden ze net als de Venetiaanse gondel met een roeispaan (riem) voortbewogen.

De meeste verhuurzeiljachten hebben standaard geen reddingsvlot aan boord, maar hiervoor wordt de dinghy ingezet. Dit is om (praktische) ruimte te besparen, maar ook een goedkopere oplossing voor de verhuurder. Een reddingsvlot heeft namelijk jaarlijks een keurmerk nodig. Dus… wees zuinig op je dinghy tijdens je zeilvakantie. 😉

Of je nu op snorkelavontuur bent in Griekenland of Kroatië, aan wal gaat voor een avondmaaltijd of een ander jacht in de ankerplaats bezoekt, hier zijn een paar leuke en handige tips om een tijd probleemloos weg te zijn van je zeil-, of motorjacht.

Drukte aan de kade vs. rust tijdens 'power napje'

Aanleggen met de dinghy

Soms zijn de kades in een baai drukke plekken en is het erg moeilijk om dichtbij genoeg te komen en jouw bemanning aan land te krijgen. Om chaos bij de kade te voorkomen hebben we de volgende tips voor jou.

• De eenvoudigste oplossing voor een drukke kade is dat de schipper iedereen wat verderop aan land brengt en vervolgens de dinghy in het toegewezen gebied vastbindt.

• Gebruik de boeglijn op een slimme manier, zodat de bijboot ver van de kade kan drijven. Dit geeft andere boten gemakkelijker toegang tot de kade wanneer ze aan land willen komen.

• De meeste ‘dinghy kades’ hebben klemmen voor het vastbinden, maar zelden genoeg voor iedereen. Als alle klemmen bezet zijn, is het altijd een optie om de bijboot vast te maken aan de kade zelf of een betonnen bolder verderop. Zorg er altijd voor dat je de bijboot vastbindt aan iets stevigs!

• Is het nodig om de lijn van iemand anders te verplaatsen of te ontkoppelen wanneer je vertrekt? Zorg je er dan voor dat de lijnen opnieuw veilig vastgemaakt worden.

• Het is niet beleefd om over een andere bijboot te kruipen om de kade te bereiken, maar het kan soms niet worden voorkomen. Als je over de bijboot van een ander moet kruipen trek je je schoenen uit en was je je voeten. Laat je buitenboordmotor altijd achter zodat de schroef geen andere bijboot kan beschadigen.

Verdwenen dinghy’s

Het overkomt ons allemaal een keer… Kom je terug bij de kade na het gezellige avondeten of een wandeling op het eiland… kun je je dinghy nergens meer vinden. Voor de één een nachtmerrie en voor de ander een ‘lachen gieren brullen’ spektakel. Regelmatig drijven ze weg omdat ze niet op de juiste manier waren vastgebonden, of dat iemand anders deze per-ongeluk heeft meegenomen.

‘Tja, alle dinghy’s lijken ook zo op elkaar na een flesje wijn’.

Veilig varen

In veel landen moet je een reddingsvest, een basis veiligheids- en medische uitrusting dragen en peddels in de bijboot hebben. Verder is een goed licht voor nachtelijke vaartochten verplicht.

Veel mensen vergeten dat een dinghy met buitenboordmotor een gemotoriseerd voertuig is en op verantwoorde wijze bestuurd moet worden. In de meeste landen zijn de toegestane limieten voor alcohol op het water hetzelfde als op het land. Laat niemand dronken varen. Zorg dus voor een ‘dinghy-bob’ als je wilt drinken!

Moe van het roeien dus een sleepje!

Dinghy do’s …

• Draag altijd de dodemansknop om je pols tijdens het varen met buitenboordmotor

• Bescherm de buitenboordmotor met een uv-bestendige kap (indien aanwezig)

• Vergeet niet de peddels mee te nemen, voor het geval je buitenmotor het even niet doet.

• Voor vertrek check je of er voldoende brandstof is

• Vraag tijdens de check-in aan de verhuurder welke brandstof voor de buitenboordmotor geschikt is.

• Maak voor vertrek een test rondje met je dinghy.

• Laat tijdens het zeilen en in de nacht de buitenboordmotor niet aan de dinghy hangen. Het ophangsysteem kan door verkeerde druk breken.

• Gebruik een klein anker (indien aanwezig) om de bijboot van de kades te houden waar deining is.

• Zorg dat je een waterdichte tas hebt voor spullen die niet nat mogen worden.

… & dont’s

• Ga niet met te veel mensen in de dinghy. Je kunt hem overbelasten!

• Vertrek als het donker is niet zonder zaklamp. Een hoofdlamp werkt ook heel goed!

• Een buitenboordmotor is echt geen speelgoed. Bespreek met je kinderen (12+) dat het onveilig is in de baai tussen andere boten door te varen.

De dinghy is gegarandeerd avontuur en onmisbaar tijdens jullie zeilvakantie! Veel plezier 😉

NauSYS iFrame test

Meer inspiratie, tips en updates

Alle blogs

Heb je een vraag ?

Stel hem hier. We helpen je graag!
Bedankt, welkom aan boord! We houden je op de hoogte en/of nemen contact met je op.
Sorry, er ging iets fout. Wil je het nog een keer proberen?

Draai je telefoon
voor de beste beleving